0

Review The Mauritanian

Een verhaal dat je de stuipen op het lijf jaagt eens je de beelden van de marteling op beeld worden gebracht. Een traumatische ervaring voor elke persoon die zo’n agressie moet meemaken.

The Mauritanian vertelt het waargebeurde verhaal van Mohamedou Ould Slahi (Tahar Rahim), die door de Amerikaanse regering werd opgepakt voor de aanslagen op 9/11 en zonder enige vorm van rechtspraak gevangen werd gezet in Guantanamo Bay. Net wanneer hij alle hoop dreigt te verliezen, vindt hij bondgenoten in de idealistische advocaat Nancy Hollander (Jodie Foster) en haar assistent Teri Duncan (Shailene Woodley). Samen worden ze geconfronteerd met talloze obstakels in een wanhopige zoektocht naar gerechtigheid. Ze worden tegengewerkt door militair aanklager Stuart Couch (Benedict Cumberbatch), maar hun controversiële pleidooi en het bewijsmateriaal, onthullen uiteindelijk een schokkende samenzwering die tot diep in het Amerikaanse rechtssysteem doordringt.

Kevin MacDonald (“The Last King of Scotland”, “State of Play”) die graag conspiraties met machtige mensen aan het licht brengt met zijn films. Een regisseur die vaak op de nadruk legt op personages zonder het verhaal uit het oog te verliezen dit doet hij opnieuw met deze film. Op zich is het niet belangrijk of Mohamedou Ould Slahi een terrorist is in deze film, hoewel de film duidelijk een kant maakt maar het standpunt is van hoe men met gevangen omgaat en wat dat zegt over de samenleving die bereid is om iemand, zonder ooit een rechter te zien, te martelen op buitenlands grondgebied wat men mag geen gevangen martelen op Amerikaans grondgebied, hypocrisie op en top.  Kevin MacDonald maakt een sterke thriller van, waar de beelden meer vertellen dan de beelden.

De film heeft een zeer sterke cast met een sublieme Jodie Foster, een sterke Benedict Cumberbatch en mooi rollen voor Zachary Levi en Shailene Woodley maar de absolute uitblinker is Tahar Rahim! Wat een prestatie! De Franse acteur is indrukkend, kwetsbaar en bewust van zijn personage, een verbluffende prestatie.