0

TV-Review Watchmen

Een Graphic Novel dat onmogelijk is om te vertalen naar het scherm. Dat werd altijd gezegd over “Watchmen”. De film van Zack Snyder van 10 jaar geleden was controversieel. De TV serie kiest een andere weg en beslist om de actie 30 jaar na de gebeurtenissen van Comic te plaatsen.

Damon Lindelof (« Leftovers », « Lost ») is heel ambitieus, niet alleen verzamelt hij een zeer sterke cast maar vertelt hij een zeer sterk verhaal verpakt in de rassenstrijd in Amerika waarin een zwarte inspecteur een groep witte extremisten (white supremacists) moet afstoppen. Een zeer actueel thema. Niet alleen krijgen we een nieuw verhaal in de wereld van “Watchmen” maar er zijn heel veel links naar het oude stripverhaal, zeer mooi opgebouwd met een onwaarschijnlijke finale, die van deze serie één van de toppers van het jaar maken.

De serie is gebasseerd op de comic “Watchmen” van schrijver Alan Moore en tekenaar Dave Gibbons. Alan Moore is het zo beu dat Hollywood zijn werk adapteert (en volgens hem zeer slecht adapteert) dat hij zelf niet wil worden geciteerd als maker van de strip in de credits van de serie.

Regina King, die dit jaar de Oscar won voor beste bijrol, heft opnieuw een Toprol te pakken. Tim Blake Nelson heeft een prachtige rol te pakken, Yahya Abdul-Mateen II is veel meer dan de huisman, Jean Smart heeft veel plezier met haar rol als cynische FBI agente, Don Johnson is krachtige politiecommissaris, Jeremy Irons is zoals altijd een komisch en dramatisch topper, Hong Chau heeft een heerlijke mysterieuze personage, Sara Vickers, Tom Mison spelen beide zeer grappige personages en Louis Gossett Jr. is voortreffelijk is zijn mysterieuze rol.