0

Review Parasite

De eerste Zuid-Koreaanse Gouden Palm in Cannes is een “wild ride”.  Bong Joon-ho is een meester van verschillende genres, en hoewel zijn films voor het grote publiek zijn hebben ze altijd een diepliggende boodschap.

Ki-taek en zijn werkloze familie verkeren in geldnood. Ze leven in een krappe en duistere woning zonder toegang tot Wi-Fi. Zijn kinderen besluiten op een dag om een diploma te vervalsen zodat zoon Ki-woo de privéleraar van Da-hye, dochter van de rijke familie Park, kan vervangen. Zijn nieuw bestaan loopt echter niet zoals gepland.

Joon-ho Bong (“Snowpiercer”, “Okja”, “The Host”) heft twee films in één gemaakt. Het eerste deel is een hilarische donkere komedie en het tweede deel is een pure thriller. Met zeer veel gevoel en een prachtige cinematografie mengt hij de twee stijlen in deze aanklacht over het klassenverschil in de Koreaanse maatschappij. Hoe laag mensen moet zakken om uit hun uitzichteloos bestaan moeten komen. De films doet ons lachen en huiveren maar heeft ook enkele hartverscheurende passages. Joon-ho Bong bespeelt om meesterlijke wijze de emoties van zijn kijkers zoals hij dat ook deed in zijn andere films.

Kang-ho Song is de meeste gebruikte acteur van Joon-ho Bong, de acteur is meesterlijk in al zijn films door zijn zeer subtiele karakterschets van de hoofd van deze armzalige familie. Yeo-jeong Jo is hilarisch als de rijke vrouw, Hye-jin Jang is fantastisch als de vrouw van de armere familie, So-dam Park is zeer krachtig, Woo-sik Choi is een leuke hoofdacteur en Sun-kyun Lee is een komische hoofd van de familie.