0

Review Loro

Berlusconi is een interessante personage. Het valt te begrijpen dat regisseurs zijn leven of stukken van zijn leven verfilmen. Paolo Sorrentino maakte er een dubbelle film van tussen kakafonie en complete rust.

Hij is decadent, controversieel en allesbehalve subtiel. Hij bouwde een media-imperium uit, maakte bliksemsnel opgang in de Italiaanse politiek en overleefde het ene schandaal na het andere. Silvio Berlusconi beroert de gemoederen als geen ander. Zijn echtgenote heeft genoeg van zijn uitspattingen, zijn bondgenoten trekken hun handen van hem af, het doek valt over zijn politieke carrière… Hoe ver gaat hij om zijn macht te behouden?

Paolo Sorrentino (« Youth », « Il Divo », « La Grande Bellezza ») is een regisseur die graag diepte geeft aan zijn personages. Het verhaal is niet altijd het belangrijkste, maar de poëzie en filosofische momenten moeten zeer aanwezig zijn. Dat is wat “Youth” en natuurlijk het prachtige « La Grande Bellezza » zo goed maakte. Het grote probleem van “Loro” is zijn duurtijd. De film is te lang. De film start als La Grande Bellezza maar dan op cocaïne. De onwaarschijnlijke scenes volgen zich in speltempo op. Een soort Italiaanse “Wolf of Wall Street”   maar dan komt het beste uit Sorrentino boven na deze cocaïne rush, volgt hij dit op met contemplatieve scenes van Berlusconi is zijn prachtige villa in Sardegna. De relaties tussen alle personages in dit paradijselijke maar zeer kalme plaats is typisch Sorrentino. Dit zijn ook de beste scénes uit de film en het duurt een uur, tot dan is “Loro” heel sterk. Maar daarna verliest Sorrentino zichzelf in de personage. Berlusconi is een gelimiteerde figuur, hij mist die poëzie en diepte van de typische personages van Sorrentino, die beter omgaat met intellectuelen. Met zo’n personage is er nood aan meer ritme en grote ontwikkelingen zeker als men de film zolang willen rekken. En dat gebeurt jammer genoeg niet. Een gemiste kans want het onderwerp was zeker interessant.

Toni Servillo is prachtig in de rol van Berlusconi. Een echte clown die nooit zijn ware aard toont. De cast is uitstekend met o.a.: Elena Sofia Ricci die schittert als de verbitterde vrouw van Berlusconi , de geniale Dario Cantarelli, Riccardo Scamarcio, Kasia Smutniak en Euridice Axen,