0

Review First Man

De maanlanding was een historische gebeurtenis, een onwaarschijnlijke menselijke prestatie. Deze film draait meer rond de psychologie en de persoonlijke offers achter deze verrichting.

Een kijk in het leven van de Amerikaanse astronaut Neil Armstrong en de legendarische ruimtemissie waardoor hij de eerste man werd die een voet op de maan zette op 20 juli 1969. We volgen zijn reis die leidt tot deze gebeurtenis, die gerust een van de gevaarlijkste in de geschiedenis van de ruimtereizen genoemd mag worden. Hiertoe behoort ook de offers die hij en het land moeten brengen.

Damien Chazelle (« La La Land », « Whiplash ») is een uitstekende jonge regisseur die graag risico’s neemt. Na twee verschillende muziekfilms, regisseert hij nu een film over één van de grootste avonturier uit onze geschiedenis. Hij regisseerde drie films en hoewel ze alle drie niks met elkaar te maken lijken te hebben, bezitten ze dezelfde thema: de persoonlijke strijd om kost wat kost uw droom te verwezenlijken. “First Man” is prachtig gedraaid, de beelden zijn donker wanneer er gevaar loert of er dramatische gebeurtenissen gebeurt en de hemel klaart op bij positieve gelegenheden. Het verhaal is ook boeiend, alleen heeft men teveel oog voor de technische prachtige camerawerk en de correcte wetenschappelijke formules en testen dan voor het ritme en inhoud van de film.

“First Man” draait enkel en alleen rond Neil Armstrong en hoe hij en zijn familie met het astronaut bestaan leven.  Armstrong verliest al snel zijn dochter in de film en tijdens de hele film zal hij alles doen om met die emoties om te gaan en de droom te verwezenlijken, die in zijn hoofd hem helpt om met die dood om te gaan.  Het probleem is dat Chazelle beslist om de personage van de dochter snel te doen sterven in de film waardoor er geen emotionele band kan gecreëerd worden met de kijker waardoor het publiek is het moeilijke is om empathie te hebben met de hoofdpersonage die een interne strijd vecht met zichzelf om dit te verwerken.  Ryan Gosling is ook niet de meest expressieve acteur en hoewel zijn personage niet emotioneel is hadden we een aangrijpendere prestatie verwacht.

“First Man” is een heel persoonlijke film, wat verrassend is voor zo’n gebeurtenis. Maar het is een keuze die te verdedigen is indien men voor meer punch had gezorgd. Maar het blijft wel een zeer mooie film om naar te kijken en de prestatie van Claire Foy (als mevrouw Armstrong) is meesterlijk.