0

Netflix review Maniac

Een visuele meesterwerk levert niet altijd een interessante verhaal. Cary Joji Fukunaga begreep het gevaar en samen met Patrick Somerville, ontwijkt hij de valkuilen van een te mooie serie zonder inhoud en maakt hij een complexe doch interessante tv-serie.

Twee mensen met problemen krijgen een band tijdens een farmaceutisch onderzoek waarbij een arts met een moedercomplex en een emotioneel complexe computer betrokken zijn.

Patrick Somerville is de zogenaamde “maker” van de serie, maar die ontwikkelde hij samen met regisseur Cary Joji Fukunaga (“Jane Eyre”, Beasts of no Nation” en seizoen 1 “True Detective).  Cary Joji Fukunaga, de regisseur van de volgende James Bond film, regisseerde alle episodes en gaf zijn unieke visuele stijl aan de serie. “Maniac” is gebaseerd op een Noorse serie maar heeft niet veel meer te maken met het originele concept. Hoewel sommige episodes langdradig zijn(zeker de twee eerste episodes) ontwikkelt de serie zich in een interessante kijkstuk gedurende de verschillende dromen van de personages die zeer goed ontwikkeld en confronterend zijn. En niet alleen de hoofdpersonages evolueren tijdens de 10 episodes, ook de nevenpersonages zijn zeer goed ontwikkeld. De serie is een visuele psychologische kijkstuk die aan introspectie doet.

De twee hoofdpersonages Emma Stone en Jonah Hill zijn uitstekend in hun rollen. Emma Stone gedurende het hele seizoen en Hill tijdens de laatste episodes. Justin Theroux, Sally Field, Sonoya Mizuno en Billy Magnussen zijn geniaal in hun geschifte bijrollen.