0

TV-Review Patrick Melrose

Benedict Cumberbatch springt van de ene Marvel filmset naar de volgende televisie reeks. De Engelse acteur is één van de meest productieve acteurs in de business. Veelzijdig als hij is kan hij zonder problemen verschillende genres aan en overtuigt hij ons in elke rol die hij speelt.

De vijf hoofdstukken zijn elk gebaseerd op een verschillend boek van Edward St Aubyn. Het zijn semi-autobiografische verhalen over zijn moeilijke jeugd en hoe hij dat meedraagt in zijn leven. Dit leidt natuurlijk tot drugsproblemen, angstaanvallen, alcoholisme, zelfmoord neigingen en talloze ironische opmerkingen. Ik zie u al denken: “opnieuw een donkere, depressieve serie, daar heb ik geen zin in!”

Maar dit is anders want deze superieure serie maakt gebruik van deze al meermaals gezien thema’s om een inkijk te geven in de moderne aristocratische leven van een generatie die hun plaats in de hedendaagse samenleving kwijt is. Zowel de kinderen als de ouders. Het is gepresenteerd op een bijtende satirische toon die de serie zeer aantrekkelijk maakt. En als dit niet genoeg is, dan hebben we nog niet over de cast gesproken. Want Cumberbatch is zijn charismatische zelf, hij is zowel arrogant, troostend, verloren, ironisch en helder. Een complete prestatie. Hugo Weaving is een zoals altijd een waardige tegenstander, Jennifer Jason Leigh is zeer sterk als de verloren moeder die alles probeert om haar zoon te beschermen maar er zelf niet genoeg in gelooft. Een mooi subtiele vertoning van de actrice. Pip Torrens, Jessica Raine, Holliday Grainger, Prasanna Puwanarajah zijn de andere toppers in de serie.