0

Review The Post

Steven Spielberg houdt ervan om de ziel van de natie bloot te leggen en in deze periode van « fake news » waar grote nieuwsinstituties worden aangevallen besloot hij om een statement te maken met zijn nieuwe film.

Een meeslepend verhaal over de onwaarschijnlijke samenwerking tussen de eerste vrouwelijke uitgever van een grote Amerikaanse krant, Katherine Graham (Streep) en redacteur Ben Bradlee (Hanks) van The Washington Post.

Steven Spielberg (“Jurassic Park”, “E.T.”, “Bridge of Spies”, “The BFG”, “Saving Private Ryan“) zette al zijn projecten aan de kant toen hij deze script las en hij maakt deze film in zeer korte tijd. “The Post” draait rond de kwestie van vrije pers en hoever een president kan gaan om de pers het zwijgen op te leggen. De kracht van de “The Post” is niet alleen zijn cast en de inhoud maar ook de energieke camerawerk en de wijze waarop verschillende personages en verhaallijn zonder enige moeite in het verhaal worden betrokken zonder aan kwaliteit in te boeten.

De cast is grandioos met een zoals gewoonlijk uitzonderlijke Meryl Streep. De subtiele wijze waarop ze Graham speelt tegenover alle mannen is zeer leuk om te zien. Spielberg kiest resoluut voor de vrouwelijke kaart door op subtiele wijze te tonen hoe moeilijk het was om zoveel macht te hebben in een mannelijke wereld. Streep speelt daar moeiteloos op in. Hanks is zoals steeds oerdegelijk en het is onwaarschijnlijk dat deze drie nog nooit hadden samengewerkt.  De rest van de cast speelt ook zeer sterk met Sarah Paulson, Bob Odenkirk (zeer sterk), Tracy Letts , Bradley Whitford , Bruce Greenwood en Carrie Coon.