0

Netflix Review Mindhunters

David Fincher is een meester verteller. Als hij zijn naam koppelt aan een project moet het een intense en interessant project zijn en opnieuw stelt hij niet teleur.

Eind jaren 70 zorgen twee FBI-agenten voor een doorbraak in de criminologie. Ze verdiepen zich in de psychologie achter moorden door moordenaars te interviewen.

Joe Penhall creeërt samen met Fincher ( “Se7en”, “Fight Club”, “Panic Room”, “The Social Network”, “Gone Girl “,) die de eerste twee episodes regisseert, een intense sfeer die de kijker meesleurt in een beklijvend verhaal. De serie is zeer goed opgebouwd, mooi opgedeeld in verschillende verhaallijnen die nooit te ver uitweiden waardoor we het hoofdverhaal niet uit het oog verliezen. Het is zeer luguber maar toch zo geslaagd hoe de makers de verschillende moordenaars voorstellen. Hoe de hele psychologie achter de moorden wordt uitgelegd lijkt zo simpel maar toch doeltreffend. Een openbaring.

Jonathan Groff, Holt McCallany, Anna Torv spelen de drie hoofdrollen in de serie. De personages hadden zeer gemakkelijk stereotypische agenten en professoren kunnen zijn, maar ze evolueren dankzij de zeer puike prestaties van de drie acteurs.  Jonathan Groff begint als een naïve agent die geïnteresseerd is in moordenaars en evolueert tot een zelfverzekerde kenner.  Holt McCallany speelt op het eerste zicht de typische ervaren personage, die geen emotie toont en die de klappen van de zweep kent maar verplicht moet evolueren met zijn tijd. Ana Torv is het brein achter de operatie met haar academische achtergrond maar ze toont aan dat ze veel meer is dan dat. De acteurs die de verschillende moordenaars spelen zijn uitstekend in hun rollen.