0

Review King Arthur: Legend of the Sword

Koning Arthur is een legendarische koning en de mythe al werd verschillende malen verteld. Warner Bros. was al enkele jaren bezig met een nieuwe versie en hoopte op een groot succes om een nieuwe serie van films te starten.

Arthur is een leider in de steegjes van Londonium, maar zich niet bewust van het leven waarvoor hij geboren is. Wanneer hij het zwaard Excalibur in handen krijgt en direct uitgedaagd wordt, moet Arthur keuzes maken. Met het verzet en een mysterieuze jonge vrouw moet hij het zwaard leren gebruiken, zijn demonen confronteren en de mensen verenigen om de wrede tiran Vortigern te verslaan die zijn kroon gestolen heeft en zijn ouders vermoord.

Guy Ritchie (“ Sherlock Holmes”, “Snatch”) regisseert is zijn gekende stijl deze nieuwe epos. Zijn postmoderne stijl met snelle montages, donkere kleuren en vrij agressieve actie geven de film een moderne stijl, maar het verhaal volgt jammer genoeg niet.  Het tweede deel van “King Arthur: Legend of the Sword” lijkt de film te redden, met komische scenes en typische Guy Ritchie dialogen maar al snel vervalt de film in een serieuze onderneming. Het feit dat Excalibur, Arthur bovennatuurlijke krachten geeft, helpt de film niet verder.

Waar Sherlock Holmes een komische actiefilm was met charismatische hoofdacteurs en Sherlock de vijand te slim af was met zijn intelligentie, is deze film een mengeling van teveel verschillende genres waar de nadruk gelegd is geweest op de brute kracht en de magische krachten van Excalibur.

De acteurs spelen goed maar zijn ook niet indrukwekkend. Charlie Hunnam is niet charismatisch genoeg om de film naar een hoger niveau te tillen. Het is vooral Jude Law die uitblinkt in de rol van koning Vortigern.