0

Review Snowden

Snowden” is de nieuwe film van Oliver Stone(“JFK”, “Platoon”) en is het verhaal van Edward Snowden.

De jonge, enthousiaste en idealistische Edward Snowden dacht dat zijn droom werkelijkheid werd toen hij aan de slag ging bij de CIA en de NSA. Al snel ontdekt hij echter dat de Amerikaanse inlichtingendiensten zich schuldig maken aan cyber-surveillance. Als klokkenluider maakt hij dit alles openbaar en offert hij zijn vrijheid en privacy op. In juni 2013 ondergaan twee journalisten een risicovolle onderneming en ontmoeten ze hem in zijn hotelkamer in Hong Kong. In een race tegen de klok proberen ze de onweerlegbare bewijzen tegen Snowden te analyseren voor hun publicatie.

Oliver Stone onthult het verhaal van een echte patriot die gechoqueerd geraakt over de praktijken van de CIA en de NSA. Stone vertelt zijn film aan de hand van flashbacks nadat de film begint in een hotel in Hong Kong voordat Snowden alles onthult. De spanning wordt opgevoerd door tussen de flashbacks in, de nerveuze journalisten te tonen terwijl ze de hoofdredacteur van The Guardian proberen te overtuigen.  Stone kiest duidelijk de kant van Snowden en de NSA en CIA en hun medewerkers (op de vrienden van Snowden na) worden als “slechteriken” zonder geweten geprojecteerd.  Het verhaal is aanstekelijk en interessant en dankzij de prachtige vertolking van Joseph Gordon-Levitt is “Snowden” een aangename film. De cast is uitstekent met Shailene Woodley, Melissa Leo, Zachary Quinto , Tom Wilkinson, Scott Eastwood, Ben Schnetzer , Rhys Ifans , Nicolas Cage. Maar Stone heeft vooral de personage van Snowden uitgewerkt en geeft hem ook de nodige diepgang en redenen voor zijn acties.