0

Review The Danish Girl

The Danish Girl” is alleerst een verhaal over liefde die geen grenzen kent.  De film is getrokken uit het gelijknamige boek van David Ebershoff.  De film vertelt het verhaal van de Deense kunstenaar Einar Wegener en zijn vrouw Gerda Wegener ( ook een kunstenaar). Hoewel de film alludeert naar historisch feiten is het geen waargebeurd verhaal.

Het verhaal speelt zich af in de vroege jaren 1920 in Kopenhagen waar de artieste Gerda Wegener (Alicia Vikander) en Einar Wegener (Eddie Redmayne) wonen. Einar is een bekende en succesvolle schilder terwijl Gerda moeite heeft om erkenning te krijgen. Op een dag vraagt ze haar man om als vrouwelijk model in te staan. Al snel geraakt Einar geobsedeerd door het vrouwelijke lichaam en besluit zijn leven verder te zetten als vrouw, Lili Elbe. Aanvankelijk lijkt alles goed te gaan tussen Gerda en Lili, maar steeds meer komt Gerda tot het besef dat Lili niet meer de man is, waarmee ze destijds gehuwd is.

Tom Hooper staat bekend voor zijn films “The King’s Speech” en “Les Misérables” en regisseert opnieuw een film rond een bestaand persoon. Lili Elbe is de eerste bekende transgender in de geschiedenis en het is een heel hedendaagse thema in onze maatschappij waardoor de film een sterk boodschap kon zijn voor de wereld. Spijtig genoeg is de film een flauwe, langdradig en onvolmaakte film. Het probleem van de film ligt deels bij het boek, door het echte verhaal niet te vertellen verliest de film aan een krachtige boodschap. De film bezit dan ook geen echte diepgang of ziel om het te redden. Het tweede probleem van de film ligt bij de regie. Tom Hooper probeerde de film te redden door te focussen op het visueel aspect. Maar jammer genoeg werkt het niet bij dit verhaal zeker ook omdat Eddie Redmayne (Oscar gewonnen voor zijn rol als Stephen Hawking vorig jaar) een ongeïnspireerd prestatie neerzet. Hij wordt weggeblazen door de charismatische prestatie van Alicia Vikander (“A Royal Affair”, “Ex Machina”). Het enige lichtpunt uit de film. Matthias Schoenaerts (“Rundskop“), Ben Whishaw (“Spectre“) en Amber Heard (“Magic Mike XXL”) hebben de ondankbare taak om met weinig veel te doen.

De film is een gemiste kans maar zal waarschijnlijk wel meedoen voor de prijzen dit jaar.