0

Review Black Mass

De maffia genre is een moeilijk onderwerp voor filmmakers. Vaak kiezen de regisseurs om de films te donker te maken, met veel gratuit geweld. Maar het is een genre dat bijna honderd jaar meegaat. Er zijn al zoveel films overgemaakt en “Black Mass” is een interessante toevoeging aan de canon.

Het relaas van het leven van Whitey Bulger. Het onwaarschijnlijk verhaal van hoe een kleine, gewelddadige, crimineel die berucht was in South Boston, de bekendste maffia baas werd in Boston. Om de Italiaanse maffia een halt toe te roepen, beslist de FBI om Whitey Bulger te gebruiken als informant. Hoewel het in het begin een hoopvolle tactiek lijkt, draait het al snel uit in het voordeel van Bulger.

Kameleon Johnny Depp acteert opnieuw onder een hevige laag make-up en geeft één van zijn beste acteerprestaties uit zijn carrière. Gruwelijk en angstaanjagend, Depp overtuig als Bulger. De cast is uitstekend met enkele ronkende namen: Benedict Cumberbatch( “The Imitation Game”), Dakota Johnson (“50 Shades of Grey”), Joel Edgerton (“The Gift”, “The Great Gatsby”) , Jesse Plemons ( de Tv-show: “Fargo”), Kevin Bacon (“Footloose” “X-Men: First Class”) en Corey Stoll (“Ant-Man”).

Benedict Cumberbatch verrast als Engelsman met zijn fantastische Bostons accent en acteert op hoog niveau net als Joel Edgerton, die een corrupte FBI agent speelt. Scott Cooper is een regisseur die het beste uit zijn acteurs haalt. In “Crazy Heart” kon Jeff Bridges eindelijk een Oscar winnen. Misschien herhaalt Cooper het met Johnny Depp.  Cooper ontwijkt de valkuilen van het genre door teveel op de personages te focussen. Hij wil allereerst een verhaal vertellen en dankzij een uitstekende Johnny Depp is de film uiterst entertainend. Na een sterk begin verliest de film een beetje stoom maar het acteerwerk blijft op hoog niveau. Eindelijk nog eens een goede misdaad thriller!