1

REVIEW: Sicario

“The War on drugs”. Meer dan drie decennia geleden sprak President Reagan en de First Lady Nancy de natie toe om de gevaren van drugs te bespreken. Nu is het een oorlog die de Verenigde Staten dreigt te verliezen. De macht van de kartels is nooit verdwenen en het geweld blijft maar toenemen. Een eindeloze strijd die alleen maar verliezers kent.

Sicario’ drukt je onmiddellijk met de neus op de feiten. Je hapt onmiddellijk naar adem bij de eerste scène. Het geweld is verschrikkelijk en luguber en kent geen genade, noch met de toeschouwers noch met de slachtoffers.

Het verhaal volgt de FBI agente Kate Marcy, gespeeld door Emily Blunt ( ‘Edge of Tomorrow’, ‘Looper’, ‘Young Victoria’), die deelneemt aan een geheime operatie om een Mexicaanse drugsbaron uit te schakelen. Al snel begrijpt ze dat rechtvaardigheid niet bestaat aan de grens tussen Mexico en de Verenigde Staten. Wat volgt is een uiterst donkere thriller waar niemand onbezoedeld uitkomt.

Denis Villeneuve kan men stilletjes aan beschouwen als een grootmeester van het thrillergenre. Na de prachtige ‘Prisoners’ en ‘Incendies’ heeft hij met ‘Sicario’ opnieuw een geweldige film gedraaid met uiterst complexe personages. De kracht van Villeneuve bestaat erin je te doen meeleven met al zijn personages. Het verhaal is nooit eenvoudig, maar altijd gecompliceerd en genuanceerd. Het geheime wapen van de film is de cinematografie van de legendarische Roger Deakins (‘Skyfall, ‘No Country for Old Men, ‘The Shawshank Redemption’), 12 keer genomineerd voor een Academy Award. Hij filmt het geweld en de spanning op een zodanige realistische en intensieve wijze dat de film een visueel spektakel wordt, perfect georkestreerd door een grootmeester. Denis Villeneuve kan ook rekenen op het sterke script van nieuwkomer Taylor Sheridan (als acteur te zien in o.a : ‘Sons of Anarchy’) en de sterke acteerprestaties van Emily Blunt, Josh Brolin (‘Men in Black 3’,No Country for Old Men’, ‘Inherent Vice ‘) en de fantastische Benicio del Toro (‘Traffic’, Guardians of the Galaxy’, Fear and Loathing in Las Vegas’). A must see film voor fans van het thrillergenre.